Thursday, March 17, 2011

Bandung (lagi yeah)

Khamis, 17 March 2011:

Bulan depan, InsyaAllah, kami sekeluarga bakal ke Bandung untuk kali kedua. Trip pertama dulu masa baru2 kahwin (2009 sekitar bulan 8) dan selepas hampir 2 tahun, yeah, Bandung here we come again. Sangat la teruja pasal elemen shopping untuk trip Bandung hehe. Cuma tahun ni, mrs wife mestilah dah aim baju budak2 since skg dah ada anak kecik hehe. Teratas dalam senarai adalah Pasar Baru (tak minat - pening kat sini, banyak sangat kaler) dan ditengah2 ada rumah mode, grande, summit dan beberapa tempat lagi yang consider wajib-bul untuk singgah. Last time, flight QZ AA delay, flight patut pukul 940am delay sampai pukul 11am. Harap2 kali ni dengan bawak baby comel cononet tu, tak lah delay2 lagi, boring dok kat departure hall LCCT, tapi nasib baik masa tu honey moooney moon, lambat pun tak kisah hehe.
okeh, gambar sekadar hiasan sahaja. Untuk perjalanan kali ni, kami pergi dengan AA total flight pergi RM 419.00, dua orang + infant (baru je beli sabtu lepas) cukup dengan seat assignment + beg 20kg. Balik kami booking MAS dengan harga lebih kurang sama. Saja ambil MAS untuk balik beli masa mula2 mereka launching route KUL - BDO. Last time, 2009, flight balik pun delay dekat 3 jam, harap2 kali ni jangan la delay2.

Pergi Bandung kami mesti ambil khidmat pemandu, kontrak dah di award kepada Pak Zul mcm dulu2. Something good, rata2 pemandu2 hired kat Bandung baik hati, Pak Zul ni siap boleh mintak tolong book kan hotel lagi ataupun suggest hotel yang macam2. Rata2 blog lain cerita pengalaman yang baik kat pemandu mereka kami pun ada pengalaman yang baik dengan pemandu kami dulu. Teksi, walaupun org cakap kalau berdua elok naik cab je, tapi aku ada skeptik skit kat taxi driver, bukan kat indo je, kat Malaysia pun sama, takut la dorg caj yang bukan2. Selalunya, kat mana2 pun, kami try carik hotel yang ada free airport shuttle, jimat dan free dan kompem tak kena tipu, tapi kali ni kami nak gamble naik cab dari bandara ke hotel. Kali ni nak jimat terpaksalah amik hotel bajet2 je hehe.

Hotel kali nih, setelah menghabiskan 2 3 hari study option, kami decide untuk duduk 3 hotel berasingan, day arrival cadangnya guntur, 2nd day Amaris Cimanuk dan last night Asmila. Semua hotel di pilih berdasarkan lokasi dan tentulah ratenya hehe. Kami pilih guntur pasal walking distance to Pasar Baru (telah di-stresskan oleh mrs wife aka mamy bahawa tempat nih wajib pergi - ok la), murah dan dekat dengan kartika sari kebon jukut (meleleh air liur - nak makan pisang molenn!!!) tapi brownies edisi baru sampai ni cuma untuk melepas geram je hehe. edisi tapau balik kl 3rd day nanti baru beli. Masa 1st time kami ke Bandug dulu, kami stay kat Arion - sebeleh je dengan guntur, tapi Arion sangat lah mahal dalam 900 ribu semalam (kami tak mampu hehe - baik buat beli kain). Dulu pergi 3 hari 2 malam je, jadik kami rasa tak puas walaupun puas berabis duit hehe. kali ni kami pergi 4 hari 3 malam, baru puas hehe. Hari ke dua, kami dah book Amaris kat Cimanuk dekat dengan heritage, summit, toko coklat yam yam. semalam dapat la RM 170 pakai Agoda. Minggu yang kami pergi nih, cuti panjang Indo kerana kena dengan Easter dan Good Friday. Jadik hotel mmg la panas harganya. Kami pun tak tau la kena long weekend pulak. ok, hari last kami ambik Asmila depan rumah mode, rate agak pricey IDR 720k semalam dekat RM 250 semalam. Saja nak bagi treat kat mamy dengan baby cinonet.

Asmila ni ada provide free shuttle to airport, jadik senang la kami ke airport pada hari last nanti hehe. Oh, pemandu yang kami hire untuk dua hari tu caj 400k sehari, untuk ke tangkuban dia maintak extra 50k, gasak la, janji settle. Kali ni kami pilih siap2 nak kemana, berbekalkan ingatan masa lampau, dapat la agak2 tempat2 yang berbaloi, toko tiga mungkin tak pergi pasal skg suka pakai track suit je, haritu balik langkawi pun naik flight pakai track suit dengan sandal jamban je hehe. wife jalan jauh2, dia cakap selekeh hehe. yelah, nak dokong baby cinonet lagi, tak sempat la nak sarung2 jeans hehe.

Apa lagi, hotel dah clear, pemandu pun dah, oh yea, tukar duit belum mamy bawak duit shopping, aku bawak baby je - follow mamy hehe. Masa nak decide hotel mana, banyak jugak la hotel2 berbintang kecil hingga besar aku tengok. D'batoe (suka), Rumah tawa (suka gak, tapi area sekitar tak tau), yang kelas skit, serela, seriti, novo, arion. Sekitar RM 200/semalam dah ok sangat dah, nak carik bawah 300k kena hati2 skit dan buat banyak perbandingan. Ke atas skit, ada banyak hotel lain, tapi kalau bajet nak shopping, duduk je la dekat area town lebeh berbaloi.

ok. sambung nanti, setakat ni tu lah perancangan nya, harap semuanya berjalan lancar amin......